maanantai 19. joulukuuta 2016

Atlantin ylitys 2014 Adventure of the Seas - Osa 8 - Miami ja kotimatka

18.11.2014

Aamulla herättyämme kävimme vielä aamupalalla ja kävelemässä hotellin lähistöllä ja vielä viimeiset uinnit hotellin altailla ja rannassa. Hieman ennen puolta päivää kirjauduimme ulos hotellista ja nappasimme hotellin edestä taksin, jolla mentiin sitten lentoasemalle. Lennon lähtöön ei enää hirveästi ollut aikaa ja check-in:in jälkeen ei kauaa enää tarvinnut odotella lentoa.
Lento oli American Airlinesin Boeing 737-800 koneella ja tuntui nopealta katsellessa hienoja maisemia Karibian saarista alapuolella. Koko matka oli lähes pilvetöntä ja näkymät olivat komeat.

Eväät lennolla San Juanista Miamiin.

Bahaman saaria.
Miamiin lentoaika oli 1h 45min. Lähestyessämme kenttää kapteeni kuulutti Miamissa olevan kello noin neljä ja lämpötila 13 astetta... Siis oikeasti, Miamissa ja 13 astetta. Ainoa lohtu tässä oli se että Miamissa ei ollut tarkoitus olla kuin yksi yö ja oltiinhan oltu jo 2,5 viikkoa lämpimässä.
Tuon lämpötilan ja käsimatkatavaroissa olevien vaatteiden takia päädyimme ottamaan taksin kentältä vaikka tarkoituksena oli käyttää metroa ja metromoveria, jolla oltaisi myös päästy yhdellä vaihdolla suoraan Intercontinental hotellin eteen.

Hotelliin kirjauduttuamme ja huoneessa käytyämme ajattelimme mennä läheiseen Bayside marketplace ostoskeskukseen. Itse valitsin t-paidan parin sadan metrin matkalle, olimmehan Miamissa ja kylmähän siinä meinasi tulla :) Kiertelimme ostaria ja sen liikkeitä ja ostimme lämpimämpiä vaatteita päälle, ettei tarvitse kylmässä hytistä.
Illalla päätimme että käydään hotellin alakerrasta Starbucksista kahvit ja kävisin läheisestä Walgreensistä syömistä illalle ja aamulle. Kaupan kassa tyrkytti ilmeisesti jotain kunnallisvaaliehdokasmainosta. Jäi ottamatta tällä kertaa.

Näkymä hotellihuoneesta pohjoiseen
19.11.2014

Aamulla syötiin huoneessa ja sen jälkeen lähdettiin etsimään postitoimistoa joka pitäisi olla aika lähellä hotellia. Hieman jouduttiin etsimään ja harhaankin mentiin, mutta lopulta löydettiin ja ohikin siitä oltiin jo kerran menty huomaamatta. Lähetettiin kortit muutamille ihmisille ja sitten suunnattiin kohti vieressä olevaa Hertz autovuokraamoa, josta olin varannut jo ennen reissua meille auton vuokralle täksi päivää. Olin valinnut full size koon auton ja kun menin parkkihalliin, siellä odotti Volkswagen Jetta. Siis oikeasti, Yhdysvalloissako saksalainen pikkuauto muka full size? Odotin jotain kunnon amerikkalaista isoa laivaa :) Hieman piti katsella ympärille jos jotain muuta hallista löytyy, mutta niin vaan ovenavauspainiketta painaessa tuon Jetan vilkut välähtivät.

Ajeltiin sitten hotellin läheiselle parkkipaikalle ja käytiin hakemassa tavarat hotellilta. Silloin tajusin, ettei autossa ollut navigaattoria, vaikka sellaisen olin varauksessa merkinnyt. Pakattuamme matkatavarat ja uloskirjauduttua hotellille uusi reissu Hertzille ja navigaattoria hakemaan. Navigaattorin kanssa lähdettiin sitten kohti Fort Lauderdalea mistä lentomme illalla lähtisi. Tarkoitus on viettää päivä Sawgrass Mills Mallilla, Floridan toiseksi suurimmassa ostoskeskuksessa. Navigaattorina oli Samsungin pieni tabletti johon sitten laitoimme kauppakeskuksen osoitteen. Haastetta perille pääsyyn toi se kun navigaattorissa ei ollut karttoja ollenkaan, ainoastaan nuoli, mihin suuntaan pitää ajaa ja milloin käännytään. Hyvin löydettiin perille karttojen puuttumisesta huolimatta.

Sawgrassissa sitten kierreltiin kauppoja ja tehtiin halpoja ostoksia sekä käytiin syömässä. Alkoi hieman hirvittämään että miten saadaan kaikki tavarat ja ostokset lentokoneeseen, kun lähes kolmen viikon reissulle joutui tavaraa ottaa mukaan jo kotoakin suhteellisen paljon ja sitä myös tuli jonkun verran matkan varrella ostettua. Kun ei jaksettu enää kierrellä kauppakeskusta, ajateltiin lähteä ajelemaan Fort Lauderdalea ympäri. Tässä vaiheessa alkoi navigaattorin kartatkin toimia, joten ilmeisesti oli aivan uusi laite joka ensi avauksella lataa kartat netistä ja sitten asentaa ne automaattisesti ja tuossa sitten kesti ennen kuin kartat tulivat näkyville. Lopuksi ennen lentoasemaa käytiin tankkaamassa. Lentoasemalla palautettiin auto Hertzin toimipaikkaan. Näin matka Miamista Fort Lauderdalen lentoasemalle tuli huomattavasti halvemmaksi kuin julkisilla tai taksilla ja pystyimme vielä käymään aika syrjässä sijaitsevassa kauppakeskuksessa.

Lentoasemalla sitten alkoi pakkaus-show, kun piti kaikki saada kahteen matkalaukkuun ja kahteen käsimatkatavaralaukkuun eikä niiden painorajat saa ylittyä. Saatiin juuri ja juuri käsimatkatavarat alle 10 kilon painoisiksi ja ruumaan menevät matkalaukut alle 20 kiloisiksi. Sitten vaan odottelemaan lennon lähtöä. Koneeseen päästyä huomattiin että kone ei ollutkaan Norwegian, jonka piti meidät kotiin viedä, vaan Norwegianilla oli vuokrassa LOT:in vastaava Boeing 787, mutta eri istuinpaikka järjestelyllä. Me oltiin varattu jo kesällä väliseinän jälkeiset paikat suurella jalkatilalla, mutta LOT:in koneessa se rivi olikin sitten keskellä muita penkkirivejä. Siellä sitten joutui ahtaassa istumaan pitkän lennon, vaikka oltiin siinä ajatuksessa että nyt on mukavaa matkustaa tilavasti. No ei auttanut kuin niellä kiukku, eipä sille mitään voi. Matkan jälkeen tosin vaadittiin hyvitystä Norwegianilta, mutta ei saatu muuta kuin paikkavarauksen hinnan takaisin.

Lento meni hyvin vaikken itse kovinkaan koneessa osaa nukkua ja parin tunnin yöunilla saavuttiin Kööpenhaminaan aamulla aikaisin.

20.11.2014

Kööpenhaminassa meillä oli kuuden tunnin vaihto ja ajattelimme käyttää sen tutustumalla kaupunkiin. Käsimatkatavarat jätettiin säilytyslokeroihin säilöön ja mentiin sitten metrolla keskustaan. Siellä käytiin syömässä ja kierreltiin hieman, mutta kolmen viikon reissaminen oli vienyt veronsa ja kauaa emme jaksaneet kaupungilla olla. Palasimme sitten kentälle odottelemaan lentoa Helsinkiin. Jälleen koneena Norwegianin Boeing 737-800. Kone oli suhteellisen tyhjä ja saatiin koko penkkirivi itsellemme, joten tilaa oli hyvin tällä kertaa.

Kööpenhaminan joulutunnelmaa

Allekirjoittanut maailman pisimmän miehen vieressä Guinness-museon edessä.

Hotel D’Angleterren hieno joulukoristus
Seuraavaksi tulee vielä yhteenvetopostaus matkasta ja kustannuksista. Käykäähän lukemassa aiemmat tekstit tältä matkalta sekä edellisistä matkoista. Kysymyksiä saa esittää kommentteihin, mikäli joku asia jäänyt askarruttamaan.

sunnuntai 25. syyskuuta 2016

Atlantin ylitys 2014 Adventure of the Seas - Osa 7 - San Juan

16.11.2014 San Juan, Puerto Rico

Takana Atlantin ylitys ja matkaa taitettu laivalla 8550 km.

San Juan aamuhämärässä.
Seuraava risteily alkaa näköjään kunnon festivaalitunnelmissa.
Tuolta tultiin.
Aamulla herättyämme olimme saapuneet San Juanin satamaan ja aamuhämärässä ajattelin vielä lähteä kannelle katsomaan miltä kaupunki näyttää. Seitsämältä taas suunnattiin viimeistä kertaa Windjammeriin aamupalalle. Aamupalan jälkeen käytiin hakemassa hytistä käsimatkatavarat, matkalaukuthan oli jo illalla kadonneet hytin oven edestä, ja menimme odottelemaan laivan yläkannelle omaa laivastanousu aikaa. Laivan kannella olikin paljon henkilökuntaa laittamassa laivaa kuntoon, maalailemassa kaiteita ja korjailemassa joitain paikkoja. Paahtavassa aamuauringossa ei kovin kauaa jaksanut olla, kun ei ollut edes uimavarusteita käsimatkatavaroissa, joten menimme laivan pääravintolaan odottamaan että voidaan nousta maihin.

Puolen tunnin odottelun jälkeen tuli sitten meidän vuoromme poistua laivasta. Menimme ensin suureen halliin, jossa etsimme omat matkalaukut määrätystä paikasta. Tällä kertaa ei laukkujen löytyminen ollut niin haastavaa kuin reilut kaksi vuotta sitten ja päästiin nopeasti jonottamaan passin tarkastukseen. Siinä ei kauaa mennyt, kun maahantulomuodollisuudethan oltiin tehty jo Saint Thomasille tullessa. Ulos päästyämme nappasimme taksin ja pyysimme kuskin ajamaan Caribe Hiltonin pihaan. Matka kesti kymmenisen minuuttia.

Oltiin hotellilla jo yhdentoista aikaan joten meidän huoneemme ei vielä ollut valmis. Virkailija sanoi soittavansa sitten, kun huoneeseen pääsee ja kehoitti menemään hotellin yksityiselle rannalle auringonottoon. Kaivoimme matkalaukuista tarvittavat varusteet ja suuntasimme hotellin pukuhuoneisiin vaihtamaan uima-asut päälle.

Alueella oli useita erilaisia uima-altaita ja sitten hiekkaranta joka rajoittui Atlanttiin, tosin hiekkarantalahteen oli lahden suulle rakennettu aallonmurtaja, joten kovinkaan suuria aaltoja ei rantaan tullut. Vesi meressä oli lähes kolmekymmentä asteista ja mukavahan siellä oli rentoutua. Yhden jälkeen soittivat respasta että huone olisi nyt valmiina. Käytiin vaihtamassa vaatteet ja haettiin laukut säilytyksestä ja sitten tutustumaan huoneeseen. Oltiin tällä kertaa varattu junior suite, koska hintaeroa parille yölle normaalihuoneeseen verrattuna ollut kuin parikymppiä. Huone sekä sen kylpyhuone olivat isoja. Huoneessa oli suuri sohva ja divaani sekä iso kirjoituspöytä, jossa oli taulutelevisio. Tuon television pystyi kääntämään siten, että voi katsoa joko sohvalta tai sitten vastapuolelta sängyn päältä. Ainoa miinus huoneessa oli se ettei kylpyhuoneen liukuovea saanut mitenkään kiinni. Ilmoitimme tästä respaan ja kertoivat ongelman olevan tiedossa, kuitenkaan korjausta ei tullut asiaan näiden kahden vuorokauden aikana, mitä me täällä majailtiin.

Huoneen makuunurkkaus.
Oleskelutilaa.
Huoneeseen tutustumisen jälkeen ajattelimme lähteä käymään Plaza las Americas ostoskeskuksessa, josta olimme lukeneet. Taksilla päästiin sinne parissakymmenessä minuutissa. Kiertelimme eri vaateliikkeitä ja pakko oli käydä Searsilla, kun aiemmin sellaisessa ei oltu käyty. Ostoskeskus on kaksi kertaa suurempi kuin meille tutumpi Helsingissä sijaitseva Itis. Kiertelyjen päätteeksi ajateltiin käydä ostamassa Cheesecake factorysta vielä illaksi kakkupalat. Nuo on aivan todella hyviä, mutta myös makeita. Ei pystytty syömään yhdessä kuin puolet molemmista kakkupaloista, joten jäi sitten seuraavalle päivälle myös kakkua. Iltapalaksi käytiin hotellirakennuksessa olevasta Quiznos Subista flatbreadit, nuo olivat tosi hyviä.

Hieman överiä tuo koristelu täällä päin maailmaa :)
Paikalliset innoissaan katosta satavasta paperisilpusta. Eihän he ole varmaan koskaan oikeaa lunta nähneetkään :)
Joulua odotellaan täälläkin.
Lahjoja kuusen juurella.
17.11.2014

Aamulla lähdettiin hotellin ravintolaan aamupalalle, kun se kerrankin kuului huoneen hintaan. Aamiainen oli todella runsas ja sai vatsan täyteen todella hyvin. Palvelua tosin siellä ei meinannut saada pöytään ohjaamisen jälkeen mitenkään ja ihmetys oli suuri, kun meille tuotiin laskua syömisen päätteeksi. Laskussa luki kuitenkin että kuuluu huoneen hintaan, mutta tipit maksetaan tällä laskulla. Hintaa sitten kahdelle aamiaiselle oli laitettu 52 dollaria ja tämän mukaan sitten pitäisi maksaa tippiä. Suositustipit oli laitettu laskun alaosaan ja maksettiin sitten keskitason tippi 16 dollaria, eli se siitä ilmaisesta aamiaisesta.

Hotellin naapurissakin oli linnoituksen pätkää. Taustalla Condadon kaupunginosaa, jossa enemmän turistihotelleja.
Aamiaisen jälkeen mentiin altaalle ja aurinkoa ottamaan. Altaita oli lukuisia ja myös eräänlaisia porealtaita oli allasalueella. Harmittamaan jäi se että allasbaari oli suljettu, kun sitä ilmeisesti oltiin remontoimassa. Olisi ollut kiva juoda vaikka mojitot vedessä lilluen.

Hotellin allasaluetta.

Puolenpäivän aikaan ajateltiin lähteä kiertelemään San Juanin vanhaa kaupunkia. Otettiin taksi, jolla pääsi nopeasti kaupungille. Kävimme pikaisesti Burger Kingissä syömässä ja siinä huomattiin, että kaupunkia kiertää trolley ja se on vielä ilmainen. Sillä pystyy tekemään hyvän kierroksen kaupungissa ja voi hypätä pois kyydistä kun siltä tuntuu. Hypättiin kyytiin ja lähdettiin kiertämään vanhaa kaupunkia.

Atlantin aaltoja
Ensin trolley meni erikoisen monumenttipuiston vierestä, jossa oli varmaan kymmenen erilaista muistomerkkiä vierivieressä.

Joku poliisien muistomerkki.
Seuraava muistomerkki.
Holokaustin muistomerkki
Seuraava...
... ja seuraava...
... ja näitähän riitti, ei tainnut tulla edes kaikista kuvia.
Castillo de San Cristobal vanhankaupungin saaren keskivaiheilla.
Vanhaa kaupunkia kiertää tälläistä muuria monessa kohtaa.

Poliiseilla vinha menopeli.
Tälläisellä trolleylla voi kierrellä vanhaakaupunkia ilmaiseksi, näkee todella paljon ja voi hypätä missä vain pois ja uudestaan kyytiin kun siltä tuntuu.
Siitä sitten jatkettiin kohti Felipe del Morro linnoitukselle. Päätimme jäädä tässä kyydistä ja mennä kiertelemään linnoitusta. Hieno ja paljon historiaa sisältävä linnoitus todellakin. Suosittelen käymään.

Linnoituksen kartta ja hieman historiaa.
Tykki paikallaan.
Muurit ovat rapistuneet hienosti suolaisessa meri-ilmastossa.
Turisti ja linnoitus.
Tykkialustoja
Näitä siellä köllötteli joka paikassa.
Miehistötiloja.
Vankityrmät.
Linnoitukselta näkyi toiselle puolelle San Juanin lahtea, jossa olisi ollut Bacardin rommitehtaat. Tänne aluksi suunniteltiin menevämme, mutta aikaa ei ollut sitten tarpeeksi lähteä seikkailemaan lautoilla yms. sinne. Aiemmin tehtaalla on päässyt ilmaiseksi kierrokselle, mutta nykyisin kierrokset ovat kuulemma maksullisia.

Keskellä näkyvä kompleksi on Bacardin rommitehdasta.
Condado
Altaita.
Lisää altaita.
Ja vielä.
Illalla pakkailtiin tavaroita ja huomenna olisi sitten vuorossa lento Miamiin ja sitä kautta sitten kotimatka alkaisi.

maanantai 29. elokuuta 2016

Atlantin ylitys 2014 Adventure of the Seas - Osa 6 - St Thomas

15.11.2014

St. Thomas

Tänään on vuorossa St Thomasin saari, joka kuuluu Yhdysvaltain antilleihin. Siellä rantauduimme Charlotte Amalien satamaan, tällä kertaa toiseen satamaan kuin reilu pari vuotta sitten. Koska Saint Thomas kuuluu Yhdysvalloille, tehdään saarelle tullessa vastaava maahantulotarkastus kuin missä tahansa Yhdysvaltojen lentokentillä. Ja koska tämän jälkeen käymme vain Puerto Ricossa ja Miamissa, ei tätä tarvitse enää uudestaan tehdä. Me olimme siis varanneet rantaretken Sapphire Beach resortiin ja luvassa oli aurinkoa, uimista ja snorklausta. Maahantulotarkastus suoritettiin laivan pääravintolaan perustetuilla maahantulopisteillä ja laivayhtiöltä retken varanneet pääsivät ensimmäisinä tarkastukseen. Vartin verran ehkä jonoteltiin kun oli jo meidän vuoromme. Tarkastuksessa ei kyselty oikeastaan muuta kuin mitä aiomme risteilyn jälkeen ja sen jälkeen tuli leima passiin. Siinä ei kauaa tällä kertaa mennyt, verrattuna edellisen kerran Miamin lähes kahden tunnin jonotukseen ja sitten vielä maahantulokaavakkeiden uudelleen täyttöihin :)

Lähestytään Charlotte Amalien satamaa.
Charlotte Amalien keskusta
Kapteeni keskellä seuraa laivan saapumista satamaan.
Hauska sattuma muuten satamassa kun avasimme hyttimme ikkunaverhot, suoraan meidän ikkunasta näkyi Suomen lippu. Satamassa oli kymmenittäin eri maiden lippuja muutaman metrin päässä laivan reunalta ja juuri tälle kohdalle näkyi tuo kotoinen lippu :)

Törmää tähän näköjään myös näin kaukana kotoakin :)
Maahantulotarkastuksen jälkeen menimme vielä hyttiin hakemaan rantakamat ja sitten satamalaiturille odottamaan oman retkemme kyltin kohdalle lähtevää kyytiä. Taksi oli taas perinteinen St Thomasin jenkkiavolava, jonka lavalla oli neljä riviä penkkejä ja katto näiden päällä. Ovia eikä liiemmin seiniä takamatkustamossa ollut ja tämä oli hyvä valokuvaamisen kannalta, sai kuvia ilman häiritsevää ikkunaa. Lavalle mahtui istumaan maksimissaan kaksikymmentä matkustajaa.

Tälläisillä takseilla Charlotte Amaliessa ajellaan. Jännää on muuten tuo että lähes kaikissa autoissa on ratti vasemmalla puolella mutta liikenne kuitenkin on vasemman puoleista.

Taksin matkustamo-osa.
Jouduttiin odottelemaan aika pitkään kyytiämme. Matkaan päästyämme mentiin saaren eteläpuolta kohti saaren itäreunaa jossa rantamme sijaitsi. Ranta ei ollut mikään iso ja oli yksityinen Sapphire Beach resort hotellin rannassa. Saatiin olla todella rauhassa, mitä nyt yksi leguaani tuli tepastelemaan ihan rantatuolimme viereen. Rannan kioskista pystyi tilaamaan juomaa ja jotain pientä purtavaa sekä snorklaus välineet. Snorklausvälineet kuuluivat retken hintaan kuten myös yksi juomalippu/aikuinen, joten itse sain N:n olotilasta johtuen juoda sitten kaksi ilmaista drinkkiä :)

Tälläisissä maisemissa meni tämä päivä.
Leguaani tuli tekemään tuttavuutta.
Rantaa
N lähdössä snorklaamaan.
Oli kiva snorklailla ja katsella kaloja tosin täällä ei kaloja ollut läheskään niin paljoa kuin edellisellä kerralla Bahamalla ollessa eikä niin kirjavia. Nelisen tuntia rannalla oltuamme lähdimme paluumatkalle, tällä kertaa teimme paluun saaren pohjoisosaa pitkin. Saimme nauttia hienoista maisemista ja lämpimästä merituulesta taas avolavan kyydissä. Lähempänä Charlotte Amalien kaupunkia pysähdyimme näköalapaikalle josta oli hienot näkymät alas kaupunkiin ja siitä näkyi molemmat satamat ja meidän laivamme myös.

Näitä liikkuu täällä todella paljon.
Jonkun talon parkkipaikalta suhteellisen kivat näköalat :)
Charlotte Amalien kaupunkia.
Siellä se laiva satamassa meitä odottaa.
Turistit :)
Palattuamme kaupunkiin olisi vielä voinut jäädä kiertelemään keskustaa, mutta meitä se ei jaksanut enää kiinnostaa kun olimme jo siellä kerran käyneet joten palasimme laivalle tällä samalla kyydillä. Laivalla oli sitten hiljaista ja ajattelin lähteä kokeilemaan luistelua laivan jäähalliin. Harmittavasti muuten jäi meillä menemättä laivan jääshow esitykseen, kun se oli keskellä päivää heti Teneriffan jälkeisenä päivänä ja meillä auringossa löhöäminen vei voiton. Pyydettyäni luistimia hallin työntekijältä, hän kysyi mistä olen kotoisin ja kun vastasin "Suomesta", vaihtui puhe hänellä suomeksi ja kertoi olevansa Jyväskylästä. Hän esiintyy myös laivan jääshowssa ja tekee muulla ajallaan myös tätä työtä. Hän kertoi että laivalla on myös toinen suomalainen töissä, pääteatterin bändin rumpali. Rumpaliin olisi ehkä vaikea törmätä missään, kun iltaisin istuu teatterin lavalla rumpusetin takana ja muut ajat miehistön tiloissa. Kyllähän tuo luisteleminen taas onnistui kohtuu hyvin, vaikka edellisen kerran luistelin jäällä edellisellä reissullamme Karibialla reilu kaksi vuotta sitten. Näköjään pitää tänne asti aina tulla luistelemaan, Suomessahan sitä ei voi tehdä :)

Luistelemassa
Illalla pitikin sitten pakata matkalaukut ja jättää seuraavana aamuna tarvitsemat tavarat käsimatkatavaroihin. Matkalaukut jätettiin nimilappuineen hytin oven ulkopuolelle ja siitä ne sitten jossain vaiheessa iltaa katosivat. Ne odottaisivat meitä sitten aamulla terminaalissa laivasta poistuttuamme. Tilattiin vielä huonepalvelusta pizzat illaksi ja syönnin jälkeen oli aika käydä nukkumaan viimeistä yötä tässä mukavassa "hotellissa".