maanantai 19. joulukuuta 2016

Atlantin ylitys 2014 Adventure of the Seas - Osa 8 - Miami ja kotimatka

18.11.2014

Aamulla herättyämme kävimme vielä aamupalalla ja kävelemässä hotellin lähistöllä ja vielä viimeiset uinnit hotellin altailla ja rannassa. Hieman ennen puolta päivää kirjauduimme ulos hotellista ja nappasimme hotellin edestä taksin, jolla mentiin sitten lentoasemalle. Lennon lähtöön ei enää hirveästi ollut aikaa ja check-in:in jälkeen ei kauaa enää tarvinnut odotella lentoa.
Lento oli American Airlinesin Boeing 737-800 koneella ja tuntui nopealta katsellessa hienoja maisemia Karibian saarista alapuolella. Koko matka oli lähes pilvetöntä ja näkymät olivat komeat.

Eväät lennolla San Juanista Miamiin.

Bahaman saaria.
Miamiin lentoaika oli 1h 45min. Lähestyessämme kenttää kapteeni kuulutti Miamissa olevan kello noin neljä ja lämpötila 13 astetta... Siis oikeasti, Miamissa ja 13 astetta. Ainoa lohtu tässä oli se että Miamissa ei ollut tarkoitus olla kuin yksi yö ja oltiinhan oltu jo 2,5 viikkoa lämpimässä.
Tuon lämpötilan ja käsimatkatavaroissa olevien vaatteiden takia päädyimme ottamaan taksin kentältä vaikka tarkoituksena oli käyttää metroa ja metromoveria, jolla oltaisi myös päästy yhdellä vaihdolla suoraan Intercontinental hotellin eteen.

Hotelliin kirjauduttuamme ja huoneessa käytyämme ajattelimme mennä läheiseen Bayside marketplace ostoskeskukseen. Itse valitsin t-paidan parin sadan metrin matkalle, olimmehan Miamissa ja kylmähän siinä meinasi tulla :) Kiertelimme ostaria ja sen liikkeitä ja ostimme lämpimämpiä vaatteita päälle, ettei tarvitse kylmässä hytistä.
Illalla päätimme että käydään hotellin alakerrasta Starbucksista kahvit ja kävisin läheisestä Walgreensistä syömistä illalle ja aamulle. Kaupan kassa tyrkytti ilmeisesti jotain kunnallisvaaliehdokasmainosta. Jäi ottamatta tällä kertaa.

Näkymä hotellihuoneesta pohjoiseen
19.11.2014

Aamulla syötiin huoneessa ja sen jälkeen lähdettiin etsimään postitoimistoa joka pitäisi olla aika lähellä hotellia. Hieman jouduttiin etsimään ja harhaankin mentiin, mutta lopulta löydettiin ja ohikin siitä oltiin jo kerran menty huomaamatta. Lähetettiin kortit muutamille ihmisille ja sitten suunnattiin kohti vieressä olevaa Hertz autovuokraamoa, josta olin varannut jo ennen reissua meille auton vuokralle täksi päivää. Olin valinnut full size koon auton ja kun menin parkkihalliin, siellä odotti Volkswagen Jetta. Siis oikeasti, Yhdysvalloissako saksalainen pikkuauto muka full size? Odotin jotain kunnon amerikkalaista isoa laivaa :) Hieman piti katsella ympärille jos jotain muuta hallista löytyy, mutta niin vaan ovenavauspainiketta painaessa tuon Jetan vilkut välähtivät.

Ajeltiin sitten hotellin läheiselle parkkipaikalle ja käytiin hakemassa tavarat hotellilta. Silloin tajusin, ettei autossa ollut navigaattoria, vaikka sellaisen olin varauksessa merkinnyt. Pakattuamme matkatavarat ja uloskirjauduttua hotellille uusi reissu Hertzille ja navigaattoria hakemaan. Navigaattorin kanssa lähdettiin sitten kohti Fort Lauderdalea mistä lentomme illalla lähtisi. Tarkoitus on viettää päivä Sawgrass Mills Mallilla, Floridan toiseksi suurimmassa ostoskeskuksessa. Navigaattorina oli Samsungin pieni tabletti johon sitten laitoimme kauppakeskuksen osoitteen. Haastetta perille pääsyyn toi se kun navigaattorissa ei ollut karttoja ollenkaan, ainoastaan nuoli, mihin suuntaan pitää ajaa ja milloin käännytään. Hyvin löydettiin perille karttojen puuttumisesta huolimatta.

Sawgrassissa sitten kierreltiin kauppoja ja tehtiin halpoja ostoksia sekä käytiin syömässä. Alkoi hieman hirvittämään että miten saadaan kaikki tavarat ja ostokset lentokoneeseen, kun lähes kolmen viikon reissulle joutui tavaraa ottaa mukaan jo kotoakin suhteellisen paljon ja sitä myös tuli jonkun verran matkan varrella ostettua. Kun ei jaksettu enää kierrellä kauppakeskusta, ajateltiin lähteä ajelemaan Fort Lauderdalea ympäri. Tässä vaiheessa alkoi navigaattorin kartatkin toimia, joten ilmeisesti oli aivan uusi laite joka ensi avauksella lataa kartat netistä ja sitten asentaa ne automaattisesti ja tuossa sitten kesti ennen kuin kartat tulivat näkyville. Lopuksi ennen lentoasemaa käytiin tankkaamassa. Lentoasemalla palautettiin auto Hertzin toimipaikkaan. Näin matka Miamista Fort Lauderdalen lentoasemalle tuli huomattavasti halvemmaksi kuin julkisilla tai taksilla ja pystyimme vielä käymään aika syrjässä sijaitsevassa kauppakeskuksessa.

Lentoasemalla sitten alkoi pakkaus-show, kun piti kaikki saada kahteen matkalaukkuun ja kahteen käsimatkatavaralaukkuun eikä niiden painorajat saa ylittyä. Saatiin juuri ja juuri käsimatkatavarat alle 10 kilon painoisiksi ja ruumaan menevät matkalaukut alle 20 kiloisiksi. Sitten vaan odottelemaan lennon lähtöä. Koneeseen päästyä huomattiin että kone ei ollutkaan Norwegian, jonka piti meidät kotiin viedä, vaan Norwegianilla oli vuokrassa LOT:in vastaava Boeing 787, mutta eri istuinpaikka järjestelyllä. Me oltiin varattu jo kesällä väliseinän jälkeiset paikat suurella jalkatilalla, mutta LOT:in koneessa se rivi olikin sitten keskellä muita penkkirivejä. Siellä sitten joutui ahtaassa istumaan pitkän lennon, vaikka oltiin siinä ajatuksessa että nyt on mukavaa matkustaa tilavasti. No ei auttanut kuin niellä kiukku, eipä sille mitään voi. Matkan jälkeen tosin vaadittiin hyvitystä Norwegianilta, mutta ei saatu muuta kuin paikkavarauksen hinnan takaisin.

Lento meni hyvin vaikken itse kovinkaan koneessa osaa nukkua ja parin tunnin yöunilla saavuttiin Kööpenhaminaan aamulla aikaisin.

20.11.2014

Kööpenhaminassa meillä oli kuuden tunnin vaihto ja ajattelimme käyttää sen tutustumalla kaupunkiin. Käsimatkatavarat jätettiin säilytyslokeroihin säilöön ja mentiin sitten metrolla keskustaan. Siellä käytiin syömässä ja kierreltiin hieman, mutta kolmen viikon reissaminen oli vienyt veronsa ja kauaa emme jaksaneet kaupungilla olla. Palasimme sitten kentälle odottelemaan lentoa Helsinkiin. Jälleen koneena Norwegianin Boeing 737-800. Kone oli suhteellisen tyhjä ja saatiin koko penkkirivi itsellemme, joten tilaa oli hyvin tällä kertaa.

Kööpenhaminan joulutunnelmaa

Allekirjoittanut maailman pisimmän miehen vieressä Guinness-museon edessä.

Hotel D’Angleterren hieno joulukoristus
Seuraavaksi tulee vielä yhteenvetopostaus matkasta ja kustannuksista. Käykäähän lukemassa aiemmat tekstit tältä matkalta sekä edellisistä matkoista. Kysymyksiä saa esittää kommentteihin, mikäli joku asia jäänyt askarruttamaan.